Oui, j'ai aussi travaillé sur la question du trafic routier !

Parce que ce domaine n'est, en vérité, pas si éloignée de la glace ni du climat. Parce qu'il est vital pour désengorger nos milieux urbains. Parce que c'est important d'apprendre, de toujours redécouvrir.
Aussi, voici quelques informations sur un projet de recherche auquel j'ai pu contribuer, et qui me tient à cœur !

MODÉLISATION DU TRAFIC ROUTIER

English, see below      -      Mise à jour : Janvier 2019

La thématique du projet MAGnUM (a Multiscale and Multimodal Traffic Modelling Approach for Sustainable Management of Urban Mobility) est la modélisation dynamique des déplacements à l’échelle des métropoles et le développement de stratégies de régulation innovantes fondées sur un ciblage fin des usagers.


MAGnUM Project
MAGnUM Project

Il est prévu de développer une nouvelle génération de modèles dynamiques, multi-échelles et multimodaux pour un trafic urbain permettant une meilleure description de l’influence des phénomènes locaux sur le fonctionnement global des systèmes de transport. Une approche originale sera utilisée pour l’analyse des comportements et des choix des usagers : l’utilisation de jeux sérieux et multi-joueurs simulant les déplacements. La variété de modèles développés sera ensuite utilisée pour mettre au point des stratégies de régulation efficaces et à faible empreinte environnementale. Ces stratégies seront conçues dans l’optique d’exploiter au maximum les opportunités permises par le déploiement des nouvelles technologies.

Plus d'informations sur le site du projet MAGnUM


TRAFFIC FLOW MODELLING

Traffic flow dynamics is well reproduced at a local urban scale by the kinematic wave model and its numerous extensions. Even if this model is parsimonious compared to other modelling approaches, it can hardly be applied at larger urban scales for traffic control applications.

Very recently, a new modelling approach has been proposed to represent congestion dynamics at large scales. It relates the total travel production to the vehicle accumulation in a traffic network with for now a restrictive condition about network homogeneity. This approach is very promising for designing new traffic management systems but heterogeneous situations should be handled by properly connecting with the local scale to account for the effects of the local distributions and variations of the driver behaviour (demand) and the network structure (supply).


MAGnUM Project
MAGnUM Project

Investigating these relationships and proposing a full set of consistent models representing traffic dynamics at several relevant scales (successive spatial and temporal integration) is very challenging with high potential gains for traffic control applications. This is the primary goal of MAGnUM and will be achieved by mixing analytical investigations on idealized but insightful test cases with explanatory approaches based on data gained from dynamic simulations or serious game sessions on more realistic and complex cases.

The second goal of the project concerns the design of innovative traffic management strategies at multiple urban scales. Breakthroughs will be achieved by considering multiple and competitive objectives when optimizing with a tight focus on environment issues and multi-modality.

Get more information at project website: MAGnUM

Keywords : Traffic Flow Modelling, Simulation Game, Dynamic Traffic Assignment, Smart City